بازدید مدیر عامل شرکت تالون از پروژه عملیات خاکی احداث کارخانه کنسانتره سنگ آهن سنگان


بررسی وضعیت آزاد راه تهران - شمال در نشست خبری با مدیر عامل شرکت تالون
 
مدیر عامل شرکت تالون به عنوان یکی از شرکت های سازنده آزادراه تهران – شمال به نقش این شرکت در احداث تونل اکتشافی البرز در بخشی از قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال و همچنین احداث تونل دوقلوی شماره 23 قطعه چهارم اشاره و اظهار کرد: تونل اکتشافی البرز به عنوان یکی از طولانی ترین تونل های راهی در منطقه کوهستانی کشور ایران به طول 6387 مترتجربه بسیار گران بهایی پی داشت

 
وی افزود: به جهت روش تامین اعتبار، معارض های محلی برای ایجاد راه های دسترسی، برخورد با گسل های فراوان، انتشار گازهای خطرناک قابل انفجار و مسموم کننده، حجم بالای ریزش آب و سایر موارد احداث تونل اکتشافی البرز تجربه منحصر به فردی بود.
 
 
وی با بیان اینکه ساخت تونل اکتشافی البرز حدود پنج سال زمان برد، ادامه داد: در صورت تامین اعتبار، تامین قطعات مورد نیاز و رفع معارضان محلی و با احتساب حفاری از دوجهت ابتدایی و انتهایی ، حفاری تونل 6300متری البرز در قطعه دو آزاد راه تهران - شمال حدود سه سال طول خواهد کشید. او با اشاره به مشکلات تونل اکتشافی نیز گفت: اگر تامین اعتبار از سوی بنیاد صورت نمی گرفت نه تنها امکان اجرای پروژه وجود نداشت بلکه دستگاه حفاری TBM متحمل خسارت های جبران ناپذیری می شد و با توجه به توان و نقش شرکت در اجرای پروژه های عمرانی امیدواریم ضررهای ناشی از پروژه های آزاد راه را در سایر پروژه های پیمانکاری راه سازی جبران کنیم. 
 
 
ساخت 600 متر تونل در زمانی 1.5 برابر بیش از حد استاندارد
 
وی خاطرنشان کرد: پروژه احداث تونل های دوقلوی منطقه 23 از قطعه چهارم به طول مجموعا 600متر نیز به جهت عدم تامین اعتبار به موقع و معارضان پروژه به مدت سه سال طول کشید .
به گفته وی ساخت دو تونل قطعه 4 آزادراه بیش از سه سال طول کشید که این زمان 1.5 برابر بیش از حد استاندارد بود.سلطانی در ادامه مشکلات آزاد راه تهران – شمال در حوزه مسوولیت های شرکت تالون را به جز مشکلات تامین قطعات و تحریم ها در دو بخش عمده رفع معارضان و تامین اعتبار دسته بندی کرد و افزود: شرکت ما بالغ بر 7000 میلیون ریال بابت شکایت ها و حتی مزاحمت های محلی در ساخت تونل های قطعه 4 پرداخت کرده است در صورتی که کارفرما موظف است پروژه را پس از رفع معارض در اختیار پیمانکار قرار دهد.
 

 
ضرر دو میلیارد تومانی در ساخت دو تونل قطعه 4
 
به گفته وی این شرکت هشت میلیارد و 200 میلیون تومان در ساخت 600 متر تونل قطعه 4 آزادراه تهران شمال هزینه کرده اما تنها شش میلیارد و 200 میلیون تومان دریافت کرده است. سلطانی افزود: در این پروژه تاخیرهای پی در پی تامین اعتبار و تشدید مشکلات اجرای پروژه باعث شد جاده روستای سینوا که از روی تونل می‌گذشت ریزش کرده و علاوه بر تشدید مشکلات معارضان محلی، بالغ بر دو میلیارد تومان متضرر شویم.
 
کمک های قانونی در پروژه های مشابه و حل مشکلات
وی با اشاره به پروژه مشابه حفر تونل در اهواز گفت: در ابتدای پروژه مشکل معارضان محلی به صورت قانونی کاملا حل و در ادامه نیروی انتظامی موظف به برقراری نظم و حمایت از شرکت پیمانکار شد در صورتی که حتی تا کنون مشکل معارضان در بخش های مختلف آزاد راه تهران - شمال حل نشده است و در مواردی در منطقه 4 آزادراه شاهد بودیم که بخشی از جاده آسفالت شده توسط افراد محلی به عنوان زمین شخصی با سیم خاردار حصار کشیده شده بود که حتی موجب حیرت مشاوران خارجی شرکت شد.
 
وی مشکل تامین اعتبار را بخش دیگری از مشکلات بازدارنده اجرای پروژه در آزاد راه تهران - شمال عنوان کرد و گفت: فرآیند برخی از پروژه های عمرانی از جمله احداث پل و یا حفر تونل یک فرایند مستمر و نیازمند برنامه ریزی دقیق اجرایی و مالی است. به عنوان مثال در صورت عدم تامین اعتبار برای حفاری و توقف حفاری به ویژه با دستگاه های حفاری TBM امکان ریزش تونل و متاثر شدن از شرایط جوی وجود دارد به طوری که یک بارندگی فصلی یا یک رانش ساده پروژه متوقف شده را با یک فاجعه مواجه می کند.
امکان برآورد اجرای ادامه آزاد راه وجود ندارد
سلطانی در پایان خاطر نشان کرد: یک پروژه بر اساس یک منشور تدوین می شود و با در نظر گرفتن محدودیت های فنی برنامه ریزی و نیازمند تامین منابع است بنابراین به عبارتی خیلی ساده می توان گفت پروژه آزاد راه تهران - شمال در صورت تامین منابع از سوی هیات دولت و طبق یک برنامه زمان بندی نسبتا دقیق امکان اجرا خواهد داشت که با توجه به تجارب این شرکت و شرایط فعلی امکان برآورد واقعی به هیچ وجه امکان پذیر نیست
تاریخ خبر : 19\7\1396-ساعت-16:18